جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 17 شهریور 1403 ، 07 : 18

کد خبر : 28144

از 0 نفر 0

واکنش وزیر اقتصاد به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس

واکنش وزیر اقتصاد به وام میلیاردی  هیئت مدیره سازمان بورس

وزیر اقتصاد نسبت به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس واکنش نشان داد و اعلام کرد: موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام.+ تحلیل خبر

وزیر اقتصاد نسبت به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس واکنش نشان داد و اعلام کرد: موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالناصر همتی در واکنش به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس در صفحه شخصی خود نوشت: ️پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچ‌کس نخواهیم داد.
به گزارش ایرنا، تصویر نامه سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد منتشر شده است که نشان می‌دهد پنج عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خودشان وام داده‌اند. بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی، رئیس هیئت مدیره سازمان بورس اختصاص یافته و مبلغ آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با دوره بازگشت ۱۰ ساله و سود ۴ درصد است.
همچنین در خبر دیگری عضو جدید ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه اخذ این وام از سوی رئیس سازمان بورس دولت سیزدهم در شرایطی که دولت به پایان رسیده و در دوره جابجایی دولت‌ها قرار دارند و ناظران جدید بورس در شورای عالی حضور پیدا نکرده‌اند بدسلیقگی است و از این فاصله دو دولت استفاده شده، گفت: اگر رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره سابقه بیمه داشتند و حقوق بگیر دولت بوده‌اند، این وام با سود 4 درصد دیگر شامل وام اشتغالزایی نیست و قطعا تخلف است مگر اینکه این وام را برای مورد اشتغالزایی دریافت کرده باشند.
هادی محمدپور، عضو جدید شورای عالی بورس و نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره موضوع وام میلیاردی اعضای هیئت مدیره سازمان بورس با شرایط منحصربه‌فرد سود 4 درصدی و بازپرداخت 10 ساله اظهار داشت: ماموریت مجلس قانون‌گذاری و نظارت است و یکی از موضوعات مهم در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری بورس است که مسائل آن همواره در دستور کار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد چراکه بورس در 3 الی 4 سال گذشته با مشکلات مهم و عدیده‌ای برخورد کرده است.

تحلیل خبر

خاطرات تلخ مردم از بورس و مدیران امتیازطلب

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

قرار نیست هر مسئولی که پایان دوره مدیریتش است و می‌خواهد تعویض شود، به فکر ذخیره اموال برای خود و همراهانش باشد. حتی بعضی مواقع اگر اقدام وی از نظر قانونی اشکال نداشته باشد ولی باز به رسم همدردی و همدلی با مردم و کارکنان زیردستش، باید از خیلی امتیازات صرف‌نظر کند.
مصیبت موقعی است که گرفتن برخی امتیازات، غیرقانونی باشد و بوی فساد مالی بدهد، آن هم در سازمان بورس که مردم کشور ما خاطرات تلخی از آن دارند و تعداد کثیری مردم که وسایل زندگی‌شان را فروخته و به دعوت و تشویق مسئولان کشور، وارد بورس شدند، پس از مدتی اعلام کردند که همه سرمایه‌های بورسی آنها، از بین رفته است؛ در چنین شرایط و فضایی، مسئولان رده بالای سازمان بورس باید دستشان را می‌تکاندند و از سازمان خارج می‌شدند تا همه مردم باور کنند که آنها برای خود چیزی نخواسته و کیسه‌ای ندوخته‌اند.
در آموزه‌های دینی داریم که: حسنات الابرار سیئات المقربین. یعنی چیزی که برای ابرار، حسنه و ثواب است همان عمل برای مقربین (که مقام بالاتری نسبت به ابرار دارند) گناه محسوب می‌شود. شاید وام و امتیاز گرفتن پرسنل جزء در یک اداره و سازمان، پسندیده باشد ولی همان وام و امتیاز برای مدیران ارشد و رده بالای آن اداره و سازمان، مشکوک و شبهه انگیز تلقی شود.
کسانی که در رأس یک کشور، یک وزارتخانه، یک سازمان و مجموعه‌ای هستند باید به فکر مردم و زیردستان‌شان باشند و از حق خود بگذرند تا اعتمادسازی شده و وفاق و همگرایی حاصل شود. متاسفانه بعضی، نه از آموزه دینی پیروی می‌کنند، نه روش علمی دارند و نه توجهی به عرف و افکار عمومی می‌کنند. این‌ها هم خودشان و هم مجموعه مسئولین رده‌های مختلف را در چشم و دل مردم، بدنام و بدسابقه می‌کنند.
امید که به قول وزیر محترم اقتصاد، در دولت جدید به این روش‌ها پایان داده شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها