جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 23 شهریور 1403 ، 53 : 17

کد خبر : 28160

از 0 نفر 0

استرالیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای شهروندان زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند

استرالیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای شهروندان زیر ۱۶ سال  ممنوع می‌کند

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که دولت این کشور استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی را برای گروه سنی زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند.+ تحلیل خبر

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که دولت این کشور استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی را برای گروه سنی زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آنتونی آلبانیز، گفت: قانون دولت فدرال استرالیا برای دور نگه داشتن کودکان از رسانه‌های اجتماعی امسال به تصویب خواهد رسید.
وی افزود: حداقل سن کودکان برای ورود به سایت‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود بین ۱۴ تا ۱۶ سال باشد.
نخست وزیر استرالیا سن محدودیت مورد نظر خود برای کاربران را زیر ۱۶ سال اعلام کرد و اظهار داشت: آزمایشات تأیید سن در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، اگرچه تحلیلگران گفتند که از نظر فنی امکان اعمال محدودیت سنی برخط (آنلاین) وجود ندارد.
آلبانیز به شبکه تلویزیونی استرالیا (ABC) گفت: ما می‌خواهیم بچه‌ها تجربیات واقعی با افراد واقعی داشته باشند، زیرا می دانیم که رسانه‌های اجتماعی باعث آسیب‌های اجتماعی می شوند. این یک آفت است و ما می دانیم که پیامدهای سلامت روان برای بسیاری از جوانان وجود دارد.
پیتر داتون، رهبر حزب محافظه‌کار استرالیا (حزب مخالف دولت حاکم) گفت: از این محدودیت سنی حمایت خواهد کرد.
وی افزود: هر روز تأخیر، بچه‌های کم سن و سال را در برابر آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر و زمان تکیه بر شرکت‌های فناوری را برای اعمال محدودیت‌های سنی محدودتر می‌کند.
توبی موری، دانشیار محاسبات و فناوری اطلاعات دانشگاه ملبورن، گفت: با این حال مشخص نیست که فناوری لازم برای اجرای قابل اعتماد چنین ممنوعیت‌هایی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: ما می‌دانیم که روش‌های تأیید سن کنونی غیرقابل اعتماد هستند و دور زدن آنها بسیار آسان است یا حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.
تحلیلگران هشدار دادند که محدودیت سنی ممکن است در هیچ موردی به حل مشکل کودکان کمک نکند.

تحلیل خبر

شبکه‌های اجتماعی و کودکان و نوجوانان

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همانگونه که برای افراد بالاتر از 18 سال که به سن قانونی رسیده و عاقل و بالغ هستند نباید در استفاده از اینترنت و از جمله شبکه‌های اجتماعی محدودیتی قائل شد، برای کودکان و نوجوانان باید طرح و برنامه متناسب با آنها در فضای مجازی درنظر گرفت و اجازه نداد که این افراد معصومِ از همه جا بی‌خبر، طعمه افراد و باندهای تبهکار اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی و ... شوند.
معمولا بیش از همه، خانواده‌ها نگران فرزندان خود هستند، حتی خانواده‌هایی که خودشان پایبند اصول اخلاقی و دینی و قانونی نیستند، سعی می کنند فرزندانشان در دام شیادان و باندهای تبهکار فضای مجازی و حقیقی نیفتند.
اگر امروز نخست وزیر استرالیا اعلام می‌کند که دولت این کشور، استفاده کودکان و گروه زیر 16 سال از شبکه‌های اجتماعی را ممنوع می‌کند و علت آن را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مسئولیت در قبال سلامت روان آنها می‌داند، نشانه دغدغه‌هایی است که کم کم در سطح جهان در این زمینه پدیدار شده و در آینده به نحو گسترده‌تری خواهد شد.
متاسفانه باندهای تبهکار در فضای مجازی آموزش استفاده از مواد مخدر و تشویق کودکان و نوجوانان در استعمال آن می‌دهند، همچنین آموزش انواع ارتکاب جرائم، کجروی های اجتماعی، مفاسد اخلاقی و... را به این گروه سنی معصوم و خام داده و جامعه بشری را به سمت انواع هنجارشکنی‌ها و ضد ارزش‌ها سوق می‌دهند.
افراد 18 سال به بالا، مسئولیت تمام اعمالشان به عهده خودشان است و حتی اگر پس از ارتکاب جرمی، بگویند از روی جهل و نادانی مرتکب شده‌اند، محاکم قضایی از آنها نمی‌پذیرند. چنین افرادی موظفند که با آگاهی تمام در همه امور رفتار کنند. حضور آنها نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید آگاهانه و از باب مسئولیت پذیری باشد حتی اگر سواد هم نداشته باشند باید در انتخاب خود، عقل و فهم را ملاک قرار دهند و پاسخگو باشند.
به هرحال همچون استرالیا و برخی کشورهای دیگر باید با مرزبندی سنی، اجازه حضور افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داده شود. اینکه چگونه و با چه روشی، تحلیلی جداگانه را می‌طلبد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها