جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 12 شهریور 1403 ، 51 : 17

کد خبر : 28132

از 0 نفر 0

معاون علمی رئیس جمهور:

با اینترنت طبقاتی مخالفم

با اینترنت طبقاتی مخالفم

رئیس جمهور پیگیر رفع فیلتر است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و شخصاً با اصل اینترنت طبقاتی مخالف هستم.+ تحلیل خبر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و شخصاً با اصل اینترنت طبقاتی مخالف هستم.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین افشین در نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست ۱۴۰۳ که در محل معاونت علمی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره بحث اینترنت طبقاتی و اینکه برای اعضای پارک فناوری اینترنت بدون فیلتر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اینکه چرا فقط به پارک فناوری پردیس اینترنت بدون فیلتر تعلق گرفته و برای سایر پارک‌ها لحاظ نشده است به این خاطر است که پارک پردیس تنها پارک زیر مجموعه معاونت علمی است و پیگیری‌هایی برای تحقق این امر صورت گرفته
است.معاون علمی رئیس جمهور افزود: خوشبختانه رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت.
افشین با تاکید بر اینکه به نظر بنده اجرای اینترنت طبقاتی در پارک پردیس و برای برخی فناوران و شرکت‌ها بدسلیقگی بود و اصلاً نباید چنین چیزی اعلام می‌شد، اظهار کرد: شخصاً با اینترنت طبقاتی موافق نیستم.

تحلیل خبر

تبعیض در «امکانات» و «فرصت‌ها»

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

«امکانات» و «فرصت‌ها» دو عامل بسیار مهم موفقیت انسان در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است. کسانی که به «امکانات» و «فرصت‌های» بیشتر و بهتری نسبت به سایر مردم دسترسی پیدا می‌کنند، یک دفعه ره صد ساله را در مدت کوتاهی طی می‌کنند. چه بسا افرادی هستند که استعداد و توانایی‌های بسیار بیشتری دارند ولی چون به این امکانات و فرصت‌ها دست نیافته‌اند، نتوانسته‌اند به شرایط ویژه و موقعیت‌های خاص برسند.
جوامع؛ محل مسابقات جهت رسیدن به موقعیت‌های ویژه است ولی در این مسابقات همه در شرایط «برابر» و «یکسان» قرار نمی‌گیرند. آیا پادشاهان و حاکمان در طول تاریخ، باهوش‌ترین و با استعدادترین مردم کشورشان بوده‌اند؟ چه چیزی باعث شده است که آنها در صدر جامعه قرار گیرند؟ آیا جز «امکانات» و «فرصت‌های» ویژه در این تصاحب مقام، دخالت داشته است؟
این جایگاه‌ها از بالاترین تا پایین‌ترین رده، به طریق طبیعی و نرمال به دست نیامده، بلکه با چاشنی امکانات و فرصت‌ها حاصل شده است.
ساده‌ترین امکانات، امروز، همین اینترنت طبقاتی است که در اختیار بعضی‌هاست و بقیه از آن محرومند. گاهی چند دقیقه زودتر دست یافتن به اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی، می‌تواند برای فرد، فرصت طلایی بیافریند و او را از زمین تا آسمان پرواز دهد. بسیاری از کسانی که توانسته‌اند به درآمدهای نجومی دست یابند، نتیجه اطلاع یافتن زودتر از مردم، از اخبار و تصمیمات داخلی و جهانی بوده است.
دنیای امروز، دنیای الکترونیک و دیجیتال و عصر شکار اطلاعات است، کسانی که بیشتر و زودتر به این امکانات و فرصت‌ها دستیابی پیدا می‌کنند می‌توانند تصمیمات کلان و حساس بگیرند و خود را از فرش به عرش برسانند.
امید است دولت جدید بتواند طبق وعده‌هایش، اینترنت طبقاتی را که زیر سایه فیلترینگ حاصل شده است و روشن‌ترین تبعیض اجتماعی است، متوقف کند و عدالت را در این زمینه محقق سازد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها