جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 18 شهریور 1403 ، 29 : 18

کد خبر : 28148

از 0 نفر 0

واکنش به مواضع اخیر روس‌ها درخصوص کریدور زنگزور و طمع به تمامیت ارضی و سرزمینی ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کریدور زنگزور خط قرمز ایران است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: کریدور زنگزور خط قرمز ایران است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مواضع اخیر روس‌ها درخصوص کریدور زنگزور گفت: ایجاد این کریدور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.+ تحلیل خبر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مواضع اخیر روس‌ها درخصوص کریدور زنگزور گفت: ایجاد این کریدور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش ایرنا به نقل از دفتر این نماینده مجلس، ابراهیم عزیزی افزود: آنچه واضح و مبرهن است اینکه موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلیتیک در کریدور زنگزور به نفع کشورهای منطقه نیست و ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.
وی، با اشاره به افکار متوهمانه و ذهنیات مبتنی بر تشکیل توران بزرگ از سوی برخی کشورها ادامه داد: اساساً کریدور زنگزور یک کریدور جعلی است و ظاهراً دست‌هایی در کار است تا به بهانه ایجاد این کریدور، از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه کاسته شود.
او اظهار کرد: به کسانی که چنین توهماتی را دنبال می‌کنند هشدار می‌دهیم که عواقب چنین تصمیماتی برای آنها سنگین و پرهزینه خواهد بود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع از طریق دیپلماسی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی به شکل منطقی و هوشمندانه، هیچگاه به دنبال ایجاد تنش در منطقه نبوده و نیست اما اگر تمامیت ارضی و سرزمینی ما مورد طمع قرار گیرد، با قدرت خواهد ایستاد و اجازه تعرض به هیچ کشوری نخواهد داد.
عزیزی افزود: منطقه قفقاز جنوبی نقش برجسته‌ای در محور اوراسیا داشته و از دیرباز حوزه تمدنی ایران بوده و تحولات مختلفی را در مقاطع مختلف تاریخی تجربه کرده و در انتقال انرژی و ایجاد صلح و ثبات و توازن منطقه‌ای نیز نقش مهمی دارد که ما به این موضوع کاملاً واقف هستیم و تمام تحولات را به دقت رصد می‌کنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با پوتین و اردوغان مبنی بر مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز افزود: ما بارها از طرق مختلف به کشورهای منطقه اعلام کرده‌ایم که این کریدور خط قرمز ایران محسوب می‌شود و هرگونه تغییر و اقدامی در آن با واکنش جدی و محکم ایران مواجه خواهد شد.
عزیزی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با جدیت موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلتیک کریدور زنگزور را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز انتظار می‌رود با حساسیت و فوریت به این نوع موضوعات که جزو مسائل مهم کشور است رسیدگی کنند و فعالانه از مسیر دیپلماسی به حل و فصل آن بپردازند.

تحلیل خبر

چشم طمع روس‌ها به ایران

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

مردم ایران، گاه گاهی که به تاریخ کشور خود نظر می‌افکنند به چند رویداد ظالمانه که نگاه می‌کنند به شدت عصبانی می‌شوند. از جمله این رویدادهای ظالمانه عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای با روسیه و از دست دادن بخش‌های مهمی از خاک کشور ماست. از جهت اقتصادی و سیاسی نیز امتیازات زیادی از ما در این عهدنامه‌ها گرفتند. از آن زمان تاکنون نفرت مزمنی در هر ایرانی غیرتمند نسبت به پیشینه روس‌ها نهفته است و در برخی مقاطع تاریخ، خود را نشان داده است. متاسفانه در تقسیم دریای خزر بعد از متلاشی شدن شوروی سابق و تولد چند کشور جدید نیز، سهم مهمی از این دریای گران بها را از ما ستاندند.
در بحث جزایر سه گانه ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک که مورد اختلاف ایران و امارات است روسیه باز در اینجا علیه ایران و تمامیت ارضی ما موضع‌گیری کرد. اینک نیز روسیه با حمایت از کشور آذربایجان جهت احداث کریدور زنگزور و خدشه وارد کردن به موقعیت مرزی، ژئوپلیتیک، تجاری، سیاسی و نظامی ایران در مرزهای شمالی و همسایگی با ارمنستان، به شدت ما را در موقعیت ضعیفی قرار خواهد داد که بسیاری از امتیازات اساسی را از دست خواهیم داد.
علی‌رغم اینکه رهبر انقلاب در ملاقات با پوتین مصرانه از وی خواستند که دست از حمایت احداث کریدور زنگزور و به خطر انداختن مرزهای شمالی ما بردارد ولی پوتین راه خود را رفت و با حمایت علنی از ساخت این جاده مرزی، علیه کشور ما موضع‌گیری کرد. حال با توجه به این سوابق سیاه، آیا روسیه همچنان می‌تواند به عنوان یک متحد استراتژیک و قابل اعتماد، برای ما باقی بماند؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها