شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 اسفند 1402 ، 58 : 17

کد خبر : 27687

از 0 نفر 0

وزیر راه و شهرسازی:

۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن مشکل دارند

۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن مشکل دارند

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی باید برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی پیشگام باشند و ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن با مشکل مواجه هستند.+ تحلیل خبر

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی باید برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی پیشگام باشند و ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن با مشکل مواجه هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح ۵ هزار و ۲۳۰ واحد تکمیل شده مسکن مهر وارد شهر جدید پردیس شد.
همچنین ۷۴۱ واحد در فاز ۵، ۳۳۰ واحد در فاز ۹ جدید، ۳۱۸ واحد در فاز ۹ قدیم، ۲ هزار و ۱۲ واحد در فاز ۸ و یک‌هزار و ۷۷۰ واحد در فاز ۱۱ شهر جدید واقع شده است.
در دولت سیزدهم، ۱۰ هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است که با افتتاح ۵ هزار و ۲۳۰ واحد این رقم به ۱۵ هزار و ۲۳۰ واحد می‌رسد.
البته ۶ هزار و ۷۲۰ واحد دیگر باقی می‌ماند که با تکمیل تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی به زودی افتتاح می‌شود.
رشد ۳.۸ دهم درصدی تولید مسکن در سال ۱۴۰۲
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: سال ۹۸ و ۹۹ در حالی پشت سر گذاشتیم که پخش تولید مسکن اعداد منفی را تجربه کرد و این اعداد به معنای عقب‌ماندگی جدی در حوزه صنعت ساختمان محسوب می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: البته این اعداد منفی در بیکاری و اثرات اجتماعی رخ نمایی می‌کند و از منفی ۱۳ در سال ۹۸ و ۹۹ به رشد مثبت ۳ و ۸ دهم درصدی را در بخش مسکن شاهد بودیم. در سال گذشته (۱۴۰۱) هم متأسفانه شاهد رشد منفی بودیم.
وی گفت: البته این رشد در صنعت ساختمان ایده‌آل نیست اما امیدوار کنند خواهد بود زیرا مشخص است اتفاقات خوبی در مسکن در حال رخ دادن است. به نظر می‌رسد تمام مؤلفه‌های بخش مسکن فعالیت می‌کنند.
بذرپاش تاکید کرد: انتظار می‌رود در سال (۱۴۰۳) رکورد مسکن بزنیم و حوزه نهضت ملی مسکن با رویکردهای عادی متفاوت خواهد بود و نهضت به معنای رویکرد نهضت‌وار در تمام بخش‌های کشور باید صورت بگیرد. نهادهای مالی، شهرداری و دستگاه‌های نظارتی باید پیشگام باشند.
وی ادامه داد: در پروژه نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن عبور کردیم برای به اتمام رساندن این واحدهای مسکونی نیازمند هزینه‌های کلان خواهیم بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مردمی سازی مسکن خواهد بود و بخش خصوصی باید در حوزه ساخت و ساز مسکن ورود کنند؛ طبق فرمایش مقام معظم رهبری دستگاه‌های دولتی باید مداخلاتشان را کاهش دهند و بخش‌های دولتی به پای کار بیایند.
وی افزود: زمانی که خود متقاضیان در ساخت مسکن پیشگام باشند قطعاً کیفیت واحدهای مسکونی بهتر خواهد بود همچنین زمان و قیمت تمام شده واحد مسکونی کاهش پیدا می‌کند و برای پیشرفت در این حوزه این سیاست را در پیش گرفتیم.
وی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد، گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات برای مردم امیدوارکننده بود اما مورد رضایت نیست؛ ابزار جدید نظارتی برای پیگیری اعطای تسهیلات مسکن به متقاضیان در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت تا اگر بانکی از زیر بار شانه خالی کرد مورد جریمه قرار گیرد.
بذرپاش گفت: در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار واحد مسکونی مهر به دولت سیزدهم به ارث رسید؛ مسکن مهری که بدون هیچ‌گونه منابع مالی نداشت و ما از مولدسازی خود منابع وزارت راه و شهرسازی تأمین مالی کردیم و هم‌اکنون ۱۲۴ هزار واحد از ۲۴۰ هزار واحد مسکونی مهر را تحویل متقاضیان دادیم.

تحلیل خبر

وظیفه دولت حل مشکلات بخش خصوصی و تعاونی است

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

یکی از وظایف خطیر دولت در بعد اقتصادی این است که به ساماندهی و حمایت از دو بخش خصوصی و تعاونی بپردازد.
دولتی موفق است که بتواند امور کشور را به بخش خصوصی و تعاونی بسپارد و خود، هماهنگ کننده و ناظر بر آنها جهت حداکثر بهره وری از ظرفیت‌شان باشد.
برخلاف دولت‌های کمونیستی که درگذشته طرفدار دولتی شدن همه امور بوده و معتقد بودند بورژوازی و استثمار از دل بخش خصوصی متولد می‌شود، امروز برای همه کشورها- حتی کشورهای کمونیستی سابق و فعلی- اثبات شده که بهترین بستر مشارکت مردم در اقتصاد کشور، فعال سازی بخش خصوصی و تعاونی است. به همین علت کشورهای کمونیستی تغییر عقیده داده و به سمت آزادسازی اقتصاد، چرخش پیدا کرده‌اند. نمونه روشن و بارز آن اقتصاد کشور چین است که چیزی از اقتصاد کاپیتالیستی غرب کم ندارد.
این که وزیر راه و شهرسازی گفته است: «80 درصد تعاونی‌های مسکن مشکل دارند» قابل تأمل است. وظیفه دولت در این راستا، رفع این مشکلات بخش تعاونی و توانمندسازی آنهاست. چرا این تعاونی‌ها مشکل دارند؟ چگونه باید مشکل آنها حل شود؟ چه برنامه‌ریزی برای روان‌سازی عملکرد این تعاونی‌ها صورت گرفته است؟ اگر دولت نتواند مشکلات بخش تعاونی و خصوصی را حل کند و ناچارا همه بار اقتصاد را خود به دوش بکشد، هیچگاه به
نظام اقتصادی پیشرفته و توسعه یافته نخواهد رسید.
امروز بخش خصوصی و تعاونی ما، در وضعیت نابسامان و آشفته اقتصادی کشور، نمی‌توانند برنامه مطمئنِ معطوف به آینده ی قابل پیش‌بینی داشته باشند. دلهره و نگرانی سرمایه‌گذاران در از دست دادن سرمایه‌هایشان به خاطر فراز و نشیب‌های زیاد اقتصادی، توان سرمایه‌گذاری را از آنها می‌گیرد لذا دولت باید زمینه مساعد و اعتمادآفرین برای آنها فراهم کند تا با خیال راحت بتوانند وارد فاز اقتصادی بزرگ شوند.
خلاصه اینکه دولت باید بتواند در قدم اول با اصلاح ساختار اقتصاد کشور، مشکلات بخش خصوصی و تعاونی را حل کند تا به نتیجه مطلوب برسد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها