چهار شنبه 7 شهریور 1403 8/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 17 مرداد 1403 ، 22 : 18

کد خبر : 28051

از 0 نفر 0

انتقاد پلیس راهور از افتتاح شتاب‌زده راه‌ها

انتقاد پلیس راهور از افتتاح شتاب‌زده راه‌ها

رئیس پلیس راهور فراجا در نشستی خبری از کاهش مدت زمان فرآیند تعویض پلاک به کمتر از ۳۰ دقیقه خبر داد، از کیفیت بدنه خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و همچنین گفت که طرح ترافیکی اربعین از 19 مردادماه آغاز می‌شود و بهتر است که زائران با خودروی شخصی به مرزها بروند.+ تحلیل خبر

رئیس پلیس راهور فراجا در نشستی خبری از کاهش مدت زمان فرآیند تعویض پلاک به کمتر از ۳۰ دقیقه خبر داد، از کیفیت بدنه خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و همچنین گفت که طرح ترافیکی اربعین از 19 مردادماه آغاز می‌شود و بهتر است که زائران با خودروی شخصی به مرزها بروند.
به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در نشست خبری که در شهرک آزمایش برگزار شد، با اشاره به آمارهای رسمی از تصادفات رانندگی در کشور در بهار امسال گفت: برابر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی پزشکی قانونی از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه تعداد ۳۵۹ نفر معادل ۷.۸ درصد کمتر جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که در این مدت ما شاهد افزایش تعداد خودروها، ترددها و کاربران ترافیک بوده‌ایم.
وی در ادامه به خدمات پلیس راهور اشاره کرد و گفت: در گذشته فرایند نقل و انتقال خودرو بیش از یک ساعت و نیم زمان می‌برد، در حالی که امروز با اقدامات انجام شده این زمان به زیر نیم ساعت رسیده است.
افزایش سقف جریمه برای توقیف خودروها به ۵ میلیون تومان
حسینی همچنین از افزایش سقف جریمه برای توقیف خودرو خبر داد و گفت: سقف جریمه‌ای که برای توقیف خودروها وجود دارد از دو میلیون به پنج میلیون تومان افزایش یافت.
وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا پیرامون پیشنهاد به دولت برای انتخاب وزرای صمت و راه گفت: انتظار پلیس از دولت چهاردهم این است که در انتخاب وزرایی که می‌توانند نقش کلیدی در ساماندهی ترافیک و کاهش سوانح داشته باشد دقت لازم را به کار بگیرد. وزرای صمت، کشور، راه و شهرسازی و ... جزو افرادی هستند که اگر دغدغه کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن را داشته باشند، در این حوزه می‌توانیم به خوبی عمل کنیم.
حسینی درباره فرار رانندگان از صحنه تصادفات جانی هم گفت: مهم‌ترین دلیل فرار افراد از صحنه تصادف ترس است؛ اما باید بگویم که پلیس موارد بسیاری بوده است که فرد از صحنه تصادف فرار کرده اما پلیس او را شناسایی و به مرجع قضایی معرفی کرده است.
وی درباره کمین پلیس در جاده‌ها نیز گفت: بنای ما در پلیس راهور این است که اصلاً ماموران کمین نکنند، اینکه مأمور ما با خودروی راهور و سه‌پایه دوربین در کنار جاده یا راه می‌ایستد دیگر کمین نیست. به نظرم در برخی از موارد باید به تعریف درستی از کلمه کمین برسیم.رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا پلیس راهور در زمینه کشف حجاب وظیفه‌ای دارد یا خیر گفت: مقوله طرح عفاف و حجاب به تمامی یگان‌ها و پلیس‌های تخصصی ابلاغ شده است و پلیس راهور هم در این زمینه مسئولیت دارد.
انتقاد از ایمنی بدنه خودروهای تولید داخل
حسینی بار دیگر از کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما عدم استحکام بدنه خودرو است. خودروسازان داخلی ما باید به این مهم توجه کنند. ارتقا ایمنی خودروهای تولید داخل مطالبه جدی پلیس از خودروسازان به نفع مردم است.
انتقاد از افتتاح شتاب‌زده راه‌ها
حسینی درباره نبود زیرساخت‌های ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌های جدیدالاحداث نیز اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که نباید یک راه جدید شتاب‌زده افتتاح شود. ما نسبت به این موضوع انتقاد خود را اعلام کردیم و تاکید داریم که حتماً باید زیرساخت‌های ایمنی و نظارتی در جاده‌ها کامل شده و بعد نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام شود.
وی درباره سهم تقصیر دستگاه‌ها در تصادفات نیز گفت: ما این کار را انجام می‌دهیم و شهرداری‌ها و راهداری به ترتیب سهم تقصیر را در حوادث داشتند.رئیس پلیس راهور فراجا در مورد زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز گفت: زمانبندی چراغ‌ها هوشمند است و گاهی ممکن است در ساعات پیک ترافیک این زمانبندی تغییر کرده و دستی شود.

تحلیل خبر

شتاب‌زدگی در افتتاح جاده‌های جدید و آثار خطرناک آن

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

گاهی مواقع (یا شاید بیشتر مواقع) افتتاح پروژه های مختلف، آنچنان با شتاب‌زدگی و عجله انجام می‌گیرد که ترجیح می‌دهند معایب و کم و کاستی‌های آن را نادیده بگیرند و رفع آن ها را به پس از افتتاح موکول کنند! متاسفانه «بار تبلیغاتی» افتتاح‌ها بر بار «صحت و سلامت» آن می‌چربد و به عواقب و پیامدهای منفی و خطرناک آن نمی‌اندیشند. حتی نظر خیرخواهان و کارشناسان فن را نیز نادیده گرفته و نظر خود را بر نظر کارشناسی مقدم می‌دارند.
همانطور که رئیس پلیس راهور فراجا گفته: «نباید جاده‌ها، شتاب‌زده افتتاح شوند» وی تاکید کرده: «حتماً باید زیرساخت‌های ایمنی و نظارتی در جاده‌ها کامل شده، بعد نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام شود»
آری همانطور که رئیس پلیس راهور فراجا گفته، جاده جدیدی که افتتاح می شود اگر زیرساخت های ایمنی نداشته باشد، با جان مردم بازی می کند.
مسئولان باید بدانند «اصل» بر ساخت و افتتاح عجولانه جاده نیست بلکه «اصل» بر ساخت «جاده ایمن» است. در هر
شبانه روز، هزاران خودرو حامل خانواده‌ها می‌خواهند در این جاده‌ها تردد کنند کافی است که به علت ایمن نبودن جاده‌ای، یکی از این خانواده‌ها دچار حادثه شود و همگی کشته شده و یا تا به ابد معلول و ویلچرنشین شوند.
به عنوان نمونه، همین جاده جدید مسیر اصفهان به شیراز، علی‌رغم نقص‌های بسیار مهم و جدی که دارد و افتتاح آن مورد مخالفت برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان بود ولی متاسفانه افتتاح شد. فقط برای نصب سیستم روشنایی و علایم رانندگی آن، چقدر مردم، کارشناسان و مسئولین قضایی استان تاکید و اصرار کردند تا اقدامی صورت گرفت اما هنوز تا ساخت بقیه قطعات و فازهای باقیمانده و حل ترافیک ایجاد شده در اتصال به جاده سپیدان، چندین ماه (و شاید سال) وقت و بودجه سنگین نیاز است تا این پروژه تکمیل شود!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها