چهار شنبه 7 شهریور 1403 8/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 مرداد 1403 ، 56 : 15

کد خبر : 28059

از 0 نفر 0

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران:

باید سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم

باید سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم

آیا جذب 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون اجرا شده است؟

به گفته رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران ایران برای رقابت با جهان نیاز به جذب دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال دارد.+ تحلیل خبر

به گفته رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران ایران برای رقابت با جهان نیاز به جذب دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال دارد.
فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره جذب بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی به کشور در دولت سیزدهم گفت: این ۵ میلیارد ممکن است بر روی کاغذ مجوز گرفته شده باشد اما مهم این است که این میزان سرمایه‌گذاری اجرا شده باشد با این حال فضایی که امروز شاهد آن هستیم نمی‌تواند موید وجود این میزان از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشد.
وی تصریح کرد: سالانه باید حداقل ۱۰۰ میلیارد سرمایه خارجی جذب کنیم تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و رشد اقتصادی هشت درصد و تورم تک‌رقمی را رقم بزنیم.
مستوفی ادامه داد: کشور ما پتانسیل‌های بالایی دارد و باید هاب منطقه باشد اما امروز ارتباط با دنیا اساسی‌ترین مشکل ماست دنیا با ما نیست و ما هم با دنیا نیستیم و جزیره‌ای جدا افتاده‌ایم. در ایران اقتصاد باید از سیاست جدا باشد و دولتی‌ها باید این امر را محقق کنند.
وی یادآور شد: افتخار می‌کنیم به نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و منابع طبیعی و معدنی و دسترسی به آبهای آزاد اما امنیت و ارتباط نداریم با این حال مسلماً روزی از این مشکلات بیرون می‌آییم و برای آن روز باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم.

تحلیل خبر

سهم کشور ما از «سفره جهانی» چقدر است؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اقتصاد دو سفره دارد؛ یکی «سفره جهانی» و دیگری «سفره داخلی». از طرف دیگر بزرگی یا کوچکی «سفره داخلی» به شدت تحت تأثیر «سفره جهانی» است.
اگر می‌خواهیم «سفره داخلی» کشور را بزرگ و غنی کنیم و ملت را سر «سفره رنگین» بنشانیم، تنها راهش این است که قسمت بیشتری از «سفره جهانی» را به چنگ آوریم. اما این به چنگ آوری با جنگ و زور نیست بلکه با معادلات دیپلماتیک و مراودات دوستانه و جذاب در بازارهای بین المللی است.
تعارف نیست، بازار بین المللی، بازار رقابت تنگاتنگ و
«به روز» است. یعنی هم این رقابت دائمی و مستمر است و هم با اندکی غفلت، بازاری را که تا دیروز در اختیار شما بوده، امکان دارد امروز با لطایف‌الحیل، از دست شما بربایند.
مولفه‌های جذابیت، مطلوبیت، داد و ستد روان، افزایش کیفیت، نوآوری در محصولات، سازگاری با طرف معامله، پرهیز از سیاست خصمانه و ... همگی در به دست آوردن بازار بین المللی و سفره جهانی تأثیر اساسی دارد.
اینکه رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفته است برای رقابت در بازار جهانی نیاز به جذب حداقل 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال داریم در حالی که در دولت سیزدهم فقط 5 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی آن هم در سطح مجوز کاغذی داشته‌ایم، فاصله عمیق ما را با دیگر کشورها نشان می‌دهد.
مدیریت تجارت خارجی، باید براساس «این علم» انجام گیرد و «احساسات و هیجانات» آفت آن است. پیچیدگی‌های فراوان در این عرصه، تدبیر و اتاق فکر بسیار قوی را می‌طلبد.
با این جمله رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران، این تحلیل را به پایان می‌بریم و بقیه را به شما می‌سپاریم: «امروز ارتباط با دنیا اساسی‌ترین مشکل ماست، دنیا با ما نیست و ما با دنیا نیستیم و جزیره‌ای جدا افتاده‌ایم. در ایران باید اقتصاد از سیاست جدا باشد و ...»


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها