چهار شنبه 7 شهریور 1403 8/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 26 مرداد 1403 ، 47 : 17

کد خبر : 28079

از 0 نفر 0

سخنگوی آموزش و پرورش:

پرداخت پاداش به معلمانی که یک سال دیرتر بازنشسته شوند

پرداخت پاداش به معلمانی که یک سال دیرتر بازنشسته شوند

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی در نشست خبری اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش از دریای طوفانی به ساحل آرامش رسیده است و آماده بازگشایی مدارس در مهرماه هستیم.+ تحلیل خبر

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی در نشست خبری اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش از دریای طوفانی به ساحل آرامش رسیده است و آماده بازگشایی مدارس در مهرماه هستیم.
وی با بیان اینکه ۹۸ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود، درباره تغییرات در تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش گفت: در شهریور ماه گذشته شرایط به نحوی بود که حق‌التدریس معلمان را از اسفند ۱۴۰۱ بدهکار بودیم اما اکنون هیچ بدهی نداریم و پرداخت حق التدریس از امسال به صورت ماهانه و منظم شده‌است.
فرهادی ادامه داد: سال گذشته به کارگیری نیروهای خرید خدمات ممنوع شده بود اما اکنون نه تنها یک ریال بابت حقوق آنها بدهکار نیستیم بلکه به دستور سرپرست وقت ریاست جمهوری تمام نیروهای خرید خدمات در سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جدید به صورت قرارداد کارمعین به کار گرفته می‌شوند و در تلاش هستیم که این رویکرد برای سایر نیروهای خرید خدمات هم انجام شود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی معلمان خرید خدمت حدود ۱۰ سال است که با آموزش و پرورش همراهی می‌کنند و در نظر داریم آنها را به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت کنیم.
استفاده از معلمان بازنشسته برای جبران کمبود نیروی انسانی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سن بازنشستگی در این وزارتخانه از ۴۹ سال تا ۵۲ سال است در حالی که این سن برای بازنشستگی بسیار پایین است و معلمان در سن بازنشستگی در اوج تجربه و مهارت هستند بنابراین مطلوب این است برای جبران کمبود نیروی انسانی از آنها استفاده کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای نگهداشت بازنشسته‌ها اولویت با آقایان است که در همه دوره‌های تحصیلی به آنها نیاز نداریم، بخشنامه بازنشستگی اصلاح و نگرانی معلمان بابت بازنشستگی مرتفع خواهد شد اما این بخشنامه غیرقانونی نبود و براساس ابلاغ برنامه هفتم شرایط تغییر کرد.
فرهادی خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت دانش‌آموزی در ۲۰ سال گذشته و همچنین بیشترین میزان بازنشستگی معلمان را داریم اما در مقابل میزان استخدام اندک معلمان باعث شد تا در بحث تأمین معلم دچار بحران شویم.
وی با بیان اینکه اکنون وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است، گفت: با فرض قرارداد کار معین تمام نیروهای خرید خدمات و استمرار خدمت ۵۰ درصد معلمانی که حائز بازنشستگی بوده اما داوطلبانه متقاضی ادامه خدمت هستند، مهر آرامی را داشته باشیم.
معلمانی که استمرار خدمت داشته باشند، یک ماه حقوق پاداش دریافت می‌کنند
سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره ایجاد مشوق و انگیزه برای همکاری بیشتر معلمان اظهار کرد: نیاز ما برای ادامه خدمت همکاران در سه سال آینده است و هر معلمی استمرار خدمت دهد، یک ماه حقوق به او پاداش خواهیم داد یعنی به جای ۱۲ ماه حقوق ۱۳ ماه حقوق به آنها اعطا می‌شود.
فرهادی افزود: برای حق التدریس معلمان طرحی را ایجاد کردیم تا مبلغ آن تا ۲ برابر افزایش یابد و البته این طرح اصلاح شد تا معلمانی که حق التدریس دریافت می‌کنند به جای ۹ ماه حق التدریس، ۱۰ ماه شود.
۱۷۶ هزار کمبود معلم برای مهر ماه داریم، با استفاده از روش‌های متفاوت این کسری را جبران می‌کنیم
وی گفت: نتایج آزمون استخدامی دبیری به سازمان سنجش اعلام شده و کمتر از یک هفته آینده سازمان سنجش این نتایج را اعلام می‌کند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در آزمون کیفیت بخشی برای استخدام مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و مشاور نتایج اولیه اعلام و مصاحبه‌ها انجام شده است و حداکثر ۲ هفته آینده نتایج نهایی نیز اعلام می‌شود.
فرهادی یادآور شد: ۱۷۶ هزار کمبود معلم برای مهر ماه داریم، با استفاده از روش‌های متفاوت این کسری را جبران می‌کنیم، همچنین در مهر ۱۴۰۳، ۳۲ هزار دانشجو وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند.
مجوز استخدام ۱۲۹ هزار معلمان دریافت شد
وی با بیان اینکه امسال مجوز استخدام ۱۲۹ هزار معلم را دریافت کردیم، گفت: همچنین مجوز استخدام ۳۲ هزار نیروهای خدماتی و ۸۰۰ حافظ قرآن را دریافت خواهیم کرد.
سقف تدریس بازنشستگان ۲۴ ساعت در هفته است
سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ابلاغیه رئیس جمهور برای به کارگیری ۷۰ هزار بازنشسته نیز توضیح داد: معلمان بازنشسته جوان و توانمند هستند و بهترین حالت برای تأمین نیروی انسانی بهره‌مندی از این افراد است.
فرهادی ادامه داد: سال گذشته بازنشستگان مجاز بودند که هشت ساعت در هفته تدریس کنند که این میزان برای مقطع ابتدایی امکان پذیر نیست؛ اگرچه در دوره متوسطه دوم هم ۸ ساعت امکان پذیر بود اما این میزان برای جبران کمبود معلم کافی نبود و به همین دلیل از سران قوا مجوز گرفتیم و اقدامات این مجوز در شورای عالی آموزش و پرورش انجام و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
وی خاطرنشان کرد: امسال از ظرفیت بازنشستگان با شرایطی که بتوانند ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند، استفاده می‌کنیم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که استقبال برای اخذ اضافه تدریس نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
بخشنامه ثبت‌نام اتباع تدوین شد
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان اتباع برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: افزایش علم و آگاهی در آموزه‌های مقدس و دینی ما ایرانی‌هاست و افتخار داریم با علم، تمدن و پیشرفت در رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی در دنیا شهره هستیم.
سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان اتباع به دلیل مشکلاتی به ایران پناه آورده‌اند و ما دوست داریم زمینه افزایش سواد و وضعیت علمی این آنها را افزایش دهیم.
فرهادی با بیان اینکه بخشنامه ثبت‌نام اتباع تدوین شده و در حال ابلاغ است، توضیح داد: بر اساس این بخشنامه می‌خواهیم دانش‌آموزان اتباع در بستر قانونی شناخته و احراز هویت شوند تا توزیع متوازن برای آنها ایجاد شود.
وی افزود: اتباع در نقطه‌های خاصی متمرکز هستند و همین باعث مشکل شده است ولی تلاش می‌کنیم با تلاش فراوان، معلم و فضای آموزشی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
سخنگوی آموزش و پرورش با اعلام اینکه تدوین دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزش و پرورش در دستور کار است، اظهار داشت: هوش مصنوعی چیزی نیست که از آن فرار کنیم اما باید آن را به یک فرصت برای آموزش و پرورش تبدیل کنیم، اکنون سند هوش مصنوعی در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.

تحلیل خبر

سیاست‌های متناقض در زمینه سن بازنشستگی

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سیاست‌های متناقض در زمینه «سن بازنشستگی» و «بازنشستگی پیش از موعد» باعث معضلات متعددی در کشور شده است. این سیاست‌ها که هم کارمندان دولت و هم کارگران را در برمی‌گرفت، چون بدون آینده‌نگری و طرح و برنامه جامع اجرایی شده بود، پاسخ شایسته به نیازهای کوتاه مدت و میان مدت کشور را نداد و دردسرساز شد.
«بازنشستگی پیش از موعد» بیشتر جهت تشویق شاغلان به کناره‌گیری از شغل‌شان و باز شدن راهی برای استخدام و به کارگیری نیروهای جوانِ بیکار صورت گرفت. یعنی برای کم شدن آمار بیکاران و نجات دولت وقت از فشارهای سنگین بیکاران در دهه 80 باعث این تصمیم شد، غافل از اینکه کمبود و خلأ ناشی از نیروهای ماهر و کارآمد، در دهه‌های بعد، خود را نشان خواهد داد و امروز کار به جایی رسیده که هم رسماً در مجلس شورای اسلامی سن بازنشستگی را بالاتر از 30 بردند و هم معلمان بازنشسته آموزش و پرورش را تشویق به ادامه تدریس می‌کنند تا شاید بدین طریق کمبود نیروهای انسانی مورد نیاز را بتوانند جبران کنند.
آن زمانی که در دهه 80 دلسوزان و کارشناسان می‌گفتند طرح بازنشستگی پیش از موعد، نهایتاً به ضرر کشور است ولی مسئولان قویاً آن را رد می‌کردند، امروز بیایند و پاسخگو باشند و بگویند چرا با گذشت بیش از یک ماه از سال تحصیلی در سال قبل، فرزندان این مرز و بوم، بعضاً فاقد معلم بودند و کلاس درس تشکیل نمی‌شد؟ چرا مجلس مجبور به افزایش سن بازنشستگی به بیش از 30 سال شد؟ این سیاست‌های متناقض نه فقط در زمینه بازنشستگی بلکه در ابعاد مختلف و حوزه‌های دیگر همانند فرزندآوری، ازدواج، مسکن، خودرو، بانک، سرمایه گذاری خارجی، گردشگری و توریسم، تحصیل و اشتغال و ... نیز اِعمال شده و متاسفانه هر کدام نتایج خسارت باری داشته است!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها