چهار شنبه 7 شهریور 1403 8/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 21 مرداد 1403 ، 50 : 18

کد خبر : 28063

از 0 نفر 0

رئیس مجلس شورای اسلامی:

انقلاب نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم

انقلاب نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم

اگر با مذاکره به منافعمان برسیم مذاکره می‌کنیم

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه می‌کنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه می‌کنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم.+ تحلیل خبر

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه می‌کنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه می‌کنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم.
رویداد ۲۴ | رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع گروهی از طلاب برگزیده سراسر کشور، با اشاره به مفهوم عقلانیت اسلامی براساس بیانات و گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، عقلانیت اسلامی را متضمن برقراری استقلال، آزادی، عدالت و معنویت دانست و گفت: البته این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند؛ لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.
محمدباقر قالیباف در جریان برگزاری جلسه با 250 نفر از طلاب برگزیده سراسر کشور که صبح امروز (جمعه، 19 مرداد ماه 1403) در حسینیه جماران برگزار شد، با بیان اینکه همه ما مدیون امام و شهدا هستیم؛ چه از نسل همچون من که در سن 14 سالگی با نام امام قبل از انقلاب آشنا شد، چه شما عزیزانی که در متن جمهوری اسلامی قرار داشته و عمدتاً قریب به اتفاقتان بعد از دفاع مقدس به دنیا آمدید، گفت: جمهوری اسلامی ایران نعمت بزرگی است که از تاریخ مبارزه شیعه تا این زمان حیات داشته است؛ جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت و نظام شیعه‌ای است که در سازماندهی سیاسی که متغیر بوده، فعالیت خود را بنا گذاشته است بنابراین من و شما امروز در چنین استقلال و چنین نظام سیاسی آن‌هم با اندیشه سیاسی برخاسته از قرآن و اهل بیت‌(ع) نفس می‌کشیم.
قالیباف افزود: این عقلانیت اسلامی برشمرده شده به ما استقلال، آزادی، عدالت و معنویت خواهد داد. نکته دیگر این است که این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند. لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به‌صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بنابراین حکمرانی ما به معنای طراحی برای کارآمدی نظام در تحقق اندیشه سیاسی امام (ره) است و برهمین اساس بنده حداقل بیش از ۳۰ سال در هرجا توفیق خدمت داشتم، تاکید کرده‌ام که اگر قرار است اندیشه‌های سیاسی امام (ره) را حفظ کنیم و راه مقام معظم رهبری را پیش ببریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و باید در این کار نیز، متوازن عمل کنیم؛ یعنی هم به دین مردم و هم دنیای مردم بپردازیم.
ما انقلاب نکردیم که ثروت‌اندوزی کنیم اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم
وی بیان کرد: بله، ما انقلاب نکردیم که ثروت‌اندوزی کنیم و به دنبال هوا و هوس برویم اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم و جز سه کشور انتهای دنیا باشیم که بیش از ۱۰ سال تورم بالای ۴۰ درصد دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به تبیین دو نگاه انقلابی و غرب زده در مدیریت مسائل مختلف پرداخت و با اشاره به دو صنعت موشکی و خودروسازی در مقایسه این عرصه گفت: درحالی که در یک سمت از اتوبان کرج که صنایع هوافضا مستقر است به دلیل مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی و اتکا به فرهنگ ما می‌توانیم، پیشرفته‌ترین موشک‌ها با تکنولوژی‌های پیچیده طراحی و ساخته می‌شود که بخش‌هایی از این صنعت را درعملیات وعده صادق دیدیم، اما در سمت دیگر اتوبان، صنایع خودروسازی مستقر است و می‌بینیم گاهی یک خودرو مدت طولانی در پارکینگ معطل یک قطعه است؛ آیا ما که قطعات پیچیده موشکی را می‌سازیم نمی‌توانیم گیربکس خودرو تولید کنیم؟
وی در ادامه همین بخش از صحبت‌های خود گفت: بنده دست تک تک کارگران صنعت خودروسازی ایران و همچنین سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند را می‌بوسم اما به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد و غرب زده شرایط کنونی این صنعت باعث بی‌آبرویی است.

تحلیل خبر

تورم 40 درصدی و آثار مخرب آن

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اوایل پیروزی انقلاب، بین مارکسیست‌ها و مذهبی‌ها، بحث داغی وجود داشت مبنی بر اینکه «اقتصاد» در جامعه، «زیربنا» است یا «روبنا»؟ مارکسیست‌ها به زیربنا بودن اقتصاد اعتقاد داشتند و مذهبیون به «روبنا» بودن آن. منظور از زیربنا، پایه و اساس و شالوده بودن برای جامعه است. کسانی که اقتصاد را زیربنا می‌دانستند منظورشان این بود که پایه و اساس هر جامعه‌ای بر اقتصاد آن استوار است و سایر بخش‌های جامعه همچون فرهنگ، اخلاقیات، خانواده، دین، علم و ... متأثر از آن و روبنا است.
امروز دیگر این بحث به صورت تئوریک و ذهنی مطرح نیست بلکه همه به واقعیات زندگی می‌نگرند و کاری به زیربنا و روبنا بودن مباحث فوق ندارند.
البته که در هر جامعه‌ای فرهنگ، اخلاقیات، انسانیت، خانواده، دین، علم و امثالهم هویت آن جامعه را می‌سازد و تفاوت ماهوی جوامع در همین مقولات ریشه‌ای و اساسی است ولی بدون شک اقتصاد، ابزار برنده و کارسازی در «حیات» یا «ممات» آن‌هاست.
اینکه جناب قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفته‌اند: «انقلاب نکردیم که تورم 30 الی 40 درصدی داشته باشیم» ناظر بر همین دیدگاه است.
ما نمی‌توانیم به بهانه اینکه «معنویات» مقدم بر «مادیات» است، جامعه را در تنگناهای اقتصادی و زیرفشار تورم 40 درصدی و افزایش قیمت چندین برابری نگه داریم. فقر و نداری، فساد می‌آورد، اخلاق را نابود می‌کند، اعتقادات را سست و متزلزل می‌سازد، خانواده‌ها را متلاشی و شاهرگ رشد و حیات علم را قطع کرده، جامعه را به سمت عقب ماندگی سوق می‌دهد. این‌ها واقعیات انکارناپذیر است که آثار مخرب آن را در جامعه شاهدیم.
پس مجلس و دولت راهی بروند که در تصویب قوانین و در مرحله اجرا و در موضع‌گیری‌های داخلی و خارجی، هزینه‌های نابودکننده دیگری بر ملت تحمیل نشود و فشارهای سنگین اقتصادی، از زندگی مردم برداشته شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها