چهار شنبه 7 شهریور 1403 8/28/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 مرداد 1403 ، 00 : 18

کد خبر : 28091

از 0 نفر 0

رئیس جامعه هتلداران ایران:

ضریب اشغال سالانه هتل‌ها در کشور زیر ۴۰ درصد است

ضریب اشغال سالانه هتل‌ها در کشور زیر ۴۰ درصد است

سال‌ها طول می‌کشد تا هتل‌ها پرشوند

در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به عنوان نهاد متولی از وزیر تا مدیران و کارشناسان به صنعت گردشگری اعتقاد داشته باشند و با استفاده از افراد متخصص این صنعت را از بحران ایجاد شده خارج کنند.+ تحلیل خبر

در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به عنوان نهاد متولی از وزیر تا مدیران و کارشناسان به صنعت گردشگری اعتقاد داشته باشند و با استفاده از افراد متخصص این صنعت را از بحران ایجاد شده خارج کنند.
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام برگزاری جلسه اعضای جامعه هتلداران ایران با سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نتایج این جلسه که ساعات زیادی به طول انجامید، مثبت بود و آقای صالحی امیری نیز بر تداوم چنین جلساتی برای حل مشکلات بخش گردشگری تاکید داشت.
وی افزود: وزیر پیشنهادی در جلسه با جامعه هتلداران ایران تاکید کرد که دولت به هیچوجه نباید اقدام به تصدی‌گری کند و کارها باید به تشکل‌های حرفه‌ای و قانونی واگذار شود تا بخش خصوصی خود برای گردشگری کشور سیاستگذاری کند. این موضوع سالهاست که مورد توجه تشکل‌های بخش خصوصی است و اگر آقای صالحی امیری این اقدام را عملیاتی کند بسیاری از مشکلات بخش خصوصی حل و فصل می‌شود.
ورود توریست به کشور برنامه تبلیغاتی سنگین نیاز دارد
رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به وضعیت فعلی گردشگری و چگونگی ورود گردشگر به کشور گفت: اینگونه نیست که امروز مرزها را باز کنیم و توریست خارجی پشت مرزهای ایران منتظر ایستاده باشد و روانه کشور شود. بلکه باید کار تبلیغاتی سنگین و بازاریابی اساسی در خارج از کشور انجام شود و در نمایشگاه‌های مهم گردشگری جهان حضور یافت. لغو روادید هم باید همزمان صورت بگیرد تا گردشگر وارد کشور شود.
حمزه زاده تاکید کرد: ورود گردشگر به کشور کاملاً به ارتباطات سیاسی با دولت‌های خارجی مربوط است. یعنی با هر کشوری که ارتباط سیاسی بهتر داشته باشیم، گردشگران آن کشور آسانتر وارد ایران کشور می‌شوند. با کشورهایی هم که مشکل سیاسی داریم توریست آن‌ها به ایران نمی‌آید. در حال حاضر هم ورود توریست اروپایی و آمریکایی به ایران صفر شده است.
ضریب اشغال سالیانه هتل‌های ایران زیر ۴۰ درصد است
رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آسیب‌های ناشی از نبود گردشگران خارجی به صنعت هتلداری کشور افزود: ضریب اشغال هتل‌های ایران سالانه زیر ۴۰ درصد است. یعنی هتل‌های ایران تا مدت‌های زیاد جای خالی دارند و سال‌ها طول می‌کشد تا هتل‌ها پر شوند.
او گفت: جبران این زیان مستلزم داشتن برنامه مشخص، نظام‌مند و جامع است که به دلیل فرابخشی بودن صنعت گردشگری، تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط همچون وزارت امور خارجه، وزارت میراث و گردشگری، وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت اقتصاد بایستی همکاری نزدیک با یکدیگر داشته باشند. در حالیکه الان مشکلی که در بدنه دولت وجود دارد این است که سازمان‌های مرتبط اول منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و منافع خود را به منافع کلان و ملی ترجیح می‌دهند.
او افزود: سازمان امور مالیاتی می‌گوید برای من اصلاً مهم نیست که من بخواهم معافیت بیشتری به فعالان گردشگری برای جذب گردشگر خارجی بدهم. باید مالیات بیشتری بدهید. بیمه به بهانه‌های مختلف همین موارد را می‌گوید هیچکدام هم نرمشی برای توسعه گردشگری نشان نمی‌دهند. بنابراین مشکل بخش گردشگری وجود نگاه جزیره‌ای سازمان‌های مرتبط نسبت به صنعت گردشگری است.
جمشید حمزه زاده در پایان تاکید کرد: در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به عنوان نهاد متولی از وزیر تا مدیران و کارشناسان به صنعت گردشگری اعتقاد داشته باشند و با استفاده از افراد متخصص این صنعت را از بحران ایجاد شده خارج کنند.

تحلیل خبر

صنعتی که تنه به نفت می‌زند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سالهاست در برخی کشورها که آثار باستانی و تفرجگاه‌های چشمگیر و مشهور دارند، درآمد اصلی‌شان از طریق توریسم (گردشگری) تأمین می‌شود.
10 کشور مشهور در جذب توریست به ترتیب عبارتند از آمریکا، فرانسه، اسپانیا، امارات، ایتالیا، انگلستان، آلمان، ترکیه، مکزیک و استرالیا که در سال 2019 (قبل از شیوع کرونا) درآمد آنها از طریق صنعت توریسم از بالاترین درآمد (199 میلیارد دلار) تا کمترین درآمد (45/7 میلیارد دلار) بوده است.
درآمد کشور ما آن هم در سال 1401، تقریباً 6/2 میلیارد دلار بوده که برای کشور ما با این همه آثار باستانی، تاریخی و طبیعی، بسیار کم است.
نه فقط هتل‌های کشور ما بیش از نیمی از ظرفیت‌شان در طول سال خالی است و همه چشم به راه گردشگران خارجی و داخلی هستند بلکه کل اقتصاد ما از این منبع، خوب تغذیه نمی‌شود.
بودجه کشور ما که به طور عمده بر دو منبع نفت و مالیات متکی است اگر بتواند شرایط ایده آلی را برای گردشگران خارجی فراهم آورد، درآمد حاصل از آن تنه به درآمد نفت خواهد زد.
توریست‌ها کدام کشورها را جهت گردشگری انتخاب می‌کنند؟ کشورهایی که جاذبه‌های باستانی- تاریخی و طبیعی داشته باشند و یا حداقل مانند امارات جذابیت‌های مدرن در زیرساخت‌های توریسم را فراهم آورده باشند. البته امنیت سفر، ایمنی پرواز و وسایل نقلیه، امکانات پرجاذبه اسکان و غذا و سوغات، بیمه سفر، تسهیل امور اداری همانند صدور و تمدید ویزا، ادای احترام مردم به آنها و ... از جمله مواردی است که در جذب گردشگران تأثیر دارد و کلام آخر اینکه مدیریت گردشگری ما در رقابت با کشورهای جهان باید درخشش قابل استقبال داشته باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها