.
<
انسان امروزي عصري را سپري مي كند كه در آن مدام در معرض ظهور فناوري هاي گوناگون ماحصل عرصه هاي مختلف علمي و صنعتي قرار دارد؛ فناوري هايي كه به خودي خود نه قدرت سازندگي دارند و نه قدرت ويرانگري و اين انسانهايند كه با توجه به اهداف و مقاصدي كه در سر مي پرورانند اين ظرفيت و توانمندي را به تكنولوژي ها مي بخشند كه چگونه بر جوامع گوناگون بشري تأثيرگذار باشند و به آنان خدمت نمايند. بنابراين بسته به مكاتب و مسلك هاي حاكم بر اجتماعات مختلف بشريت، شيوه ي به كارگيري فناوريها كه در حقيقت، سهولت سازي در امر ترويج فرهنگ هاي بيگانه و ناهنجاريهاي فرهنگي را عهده دارهستند، از كشوري به كشور ديگر متفاوت است به گونهاي كه ممكن است روش بهره گيري از يك فناوري و نوع خدماتي كه به ملتي از جهانيان ارائه مي دهد، براي آن ملت ارزش محسوب شده و در گوشه اي ديگر از دنيا، همين جنس سرويس هاي تكنولوژي مورد نظر، تحت عنوان <ضد فرهنگ>تلقي گردد. من باب مثال امروزه در بسياري از كشورهاي دنيا كه چندان پايبند به مسائل مذهبي نيستند، بدون كوچكترين نظارتي، حدود %%0 از فضاي مجازي و پايگاه هاي اينترنتي آزادانه به سايت هاي غير اخلاقي اختصاص مي يابد چرا كه نگرش هاي فرهنگي و سياسي سردمداران و نوع فرهنگ حاكم بر آن جامعه نه تنها ممانعتي را بر سر راه فعاليت آنان ايجاد _نمي نمايد كه در اغلب موارد نيز مشمول انواع سياست هاي تشويقي از سوي سياستمداران اين كشورها واقع مي شوند در صورتي كه در برخي كشورهاي مسلمان چون از فرهنگ غني و ريشه دار اسلامي بهره مي گيرند تلاش بر اين است كه به گونه اي مثبت تر از آن سود برده تا جايي كه حتي در برخي موارد كانال هاي ارتباطي اينچنين سايت ها براي جلوگيري از آثار سوء و مخربشان به كلي مسدود مي شود. در ديگر زمينه ها نيز كم و بيش وضعيتي مشابه با همين شرايط فضاي مجازي حاكم مي باشد .
به هر حال در طول تاريخ همواره اين خصلت دو پهلوي دستاوردهاي علمي به عنوان جز لاينفك آنها، تهديدي مهلك به شمار مي رفته است براي مرزهاي فرهنگي برخي ملل آزاديخواه مخالف منافع استعماري كشورهاي استبدادي كه در طول تاريخ هماره سعي شان بر اين بوده است با همين عقبه ها و ذخاير فرهنگي، برنامه ها و چشم اندازهاي استقلال طلبانه ي خود را به پيش برده و قدرت هاي استعمارگر نيز هميشه با تمركز بر روي نقاط حساس فرهنگي اين كشورها اقدام به پياده سازي پاره اي ترفندها و تزويرهاي سياسي نموده اند تا اتحاد و انسجام ملي اين كشورها را به منظور تضعيف موقعيت آنها در نزد كشورهاي منطقه و مردم آنان، هدف آماج حملات خود قرارداده باشند. با اين وجود در راستاي برخورد جدي با چنين خطراتي توجه به اين نكته روشن ميسازد كه در طول تاريخ فناوري ها خود بزرگترين عامل انهدام و نابودي خودشان بوده اند و معمولاً با عرضه يك تكنولوزي جديد و يا نسخه پيشرفتهتري از يك فناوري به بازار، زمينه ي كنار رفتن فناوري قبلي خود به خود فراهم شده است. بنابراين هرگز نمي توان با ارائه ي راه حلي جامع و محدود كننده تحت عنوان <پاد فناوري>در جهت مبارزه با يك نوع فناوري، جامعه و مردم آن را براي هميشه در برابر خطرات احتمالي آن بيمه و واكسينه نمود، زيرا كه همواره با گذشت زمان و پيشرفت دانش بشري شكلي دگر به خود گرفته و با نقابي جديد به مخاطبان خود روي آورده است. بر همين اساس ضرورت ايجاب مينمايد كه با برنامه ريزي هاي بلندمدت فرهنگي با هدف شناساندن فرهنگ پربار بومي؛ آموزش هاي فرهنگي در سنين كودكي پيش از آشنايي افراد با فرهنگ هاي مهاجم و متخاصم؛ كاستن سياست هاي محدود كننده و گريزنده؛ ايجاد نكردن حساسيت هاي بي مورد براي برانگيخته نشدن حس كنجكاوي افراد در مورد ابعاد منفي فناري ها؛ تا حدودي هم اعتماد نمودن به شعور و درك عمومي مردم و در مجموع با طراحي <پادفرهنگ>هاي قوي و تغيير دادن نگاه هاي كاربران نسبت به مقوله ي فناوري و تشويق آنان به بهره گيري از جنبه هاي مثبت آن از بسياري از تبعات و محصولات نامتعارف تكنولوژي هاي مختلف در هر برهه اي از زمان حداكثر پيشگيري را به عمل آورد. پس اين كشورهايند كه مي بايد ضمن درك اين موضوع كه در واقع جنگ، جنگ فرهنگ هاست نه جنگ فناوريها و اينكه فناوري ها ابزاري هستند در خدمت فرهنگ ها، با تقويت بنيه ي فرهنگي خود راه مبارزه با ورود پيدا كردن فناوري هاي مخرب را در بيرون از مرزهاي جغرافيايي به جستجو بپردازند و با ارتقاي روز به روز آگاهي هاي عمومي عرصه را بيش از گذشته بر آنها تنگ تر بنمايند .
در همين راستا دول گوناگون جهان در مقام عمل با در نظر گرفتن سرمايه هاي مادي و معنوي خود حربه هاي گوناگوني را به منظور پيروزي در اين كارزار فرهنگي - سياسي به كار گرفته اند. در برخي كشورها با نگاه بازارگونه به محيط زندگي انسان ها و همين طور نگرش كالاوار به محصولات فناوري ها، اين سياست در پيش گرفته شده است كه مردم با تحليل و تجزيه شرايط فناوريهاي گوناگون به شناختي نسبي از كم و كيف امر دست يابند تا با تجربهي شخصي ماهيت ابتدايي و جذاب آن ها، دريابند تا چه اندازه نوع خاصي از فناوري مي تواند كه بر كيفيت زندگي آنها مؤثر باشد. پاره اي از كشورها نيز سعي نموده اند از درون مرزها با ايجاد و احداث قرق ها و قرنطينه هاي رسانهاي صوتي و تصويري و مجهز كردن خود به تجهيزات گسترده ي سخت افزاري و نرم افزاري بعضاً برگرفته از سخت گيري هاي مذهبي و عرفي، حتي الامكان فناوري ها را به تسخير خويش درآورده و آنگونه كه خواسته اند مورد بهرهبرداري قرار بدهند كه البته اين مورد در برخي اوقات موجب گرديده است كه ديگر فناوري مورد نظر آنچنان كه بايد و شايد، كارآيي اوليه را نداشته باشد و تا اندازه اي هم اعتراضات كاربران آن را به همراه داشته باشد كه اين روش با توجه به هجمه هاي تبليغاتي كشورهاي توليد كننده ي فناوري به نظر نمي رسد چندان كارساز باشد و در مواردي سبب شده كه مردم اين كشورها بدين وسيله ترغيب شوند براي رفع نيازهاي خود به روشهايي خلاف عرف و قانون ميل پيدا كنند كه در اين راه ديده شده است برخي افراد جذب ظواهر فريبندهي ديگر فرهنگ هاي وحشي و درنده هم شده اند.قدر مسلم چيزي كه قابل پذيرش است اين نكته است كه بايستي تمام روش ها را چه به لحاظ كيفيت بخشيدن به فرهنگ ها و تقويت شيوه هاي تقابل و رويارويي آداب و رسوم ملت ها در چارچوب پادفرهنگ ها، چه از نظر مقابله هاي فيزيكي در قالب پادفناوريها و چه بهره بردن از پتانسيل هاي خودجوش مردمي به عنوان نوع ويژه اي از پادفرهنگ ها، همگي بايستي در كنار يكديگر با رعايت حد و حدود همديگر باشند تا نتيجه اي مطلوب و مثمر ثمر حاصل گردد .